Web 2.0 ile hayatımıza giren sosyal medya, yaygınlaşan İnternet ile yaşamımızın bir
parçası haline gelmiştir. Mecranın mobil ayağı ise kullanımı arttıran bir
faktördür. İnternet ve sosyal
medya analizleri yapan We Are Social’in 2015 yılında yaptığı araştırma sonucu
günde 4.6 saati İnternette, 2.9 saati sosyal medyada geçirdiğimizi ortaya
koymuştur. Bu rakamlarla ülkeler arası 16.sırada olan Türkiye, sosyal medya
kullanımında %52’lik oranla 10.sırada yer almaktadır.
Bireyleri kendisine
bağımlı kılan bu sosyal ağların elbette etkileri de çok çeşitlidir. Sosyal
medya tanıştığı her insanın siyasal, kültürel ve eğitsel dünyasına direkt
olarak etki etmektedir. Toplumsal ve psikolojik özellikler, medyanın bireyler
üzerinde yaratacağı etkinin türünü, şeklini ve şiddetini belirlemede belirli
ölçüde rol oynar. Bu durum sosyal medyayı eğlence aracı olarak görmekten
çıkarmakta ve önemini gözler önüne sermektedir. Sosyal medyanın insanlar
arasında patlama etkisi yarattığı, farkındalığın henüz oturmadığı göz önüne
alınırsa doğru kullanımın pek de mümkün olmadığını söyleyebiliriz. Bu durum
Bilinçsiz kullanımı ve bağımlılığı beraberinde getirip sosyal medya salgınına neden
olmaktadır.
Sosyal medya
bağımlılığı modern zaman hastalığı olarak kabul edilmiş ve FOMO (Fear ofMissing Out) olarak adlandırılmıştır. Paylaşımları takip edememe korkusu Fomo hastalığının ortaya
çıkmasına neden olmaktadır.
Sosyal medyayı toplum
ve birey bazında değerlendirdiğimizde olumlu veya olumsuz diye etiketleyip
keskin bir ayrımda bulunamayız.
·
Coğrafi manada uzaklığın anlamını değiştirdi.
·
İletişimin sağlanmasında büyük bir artış sağlandı.
·
İletişimde hız arttı.
·
İletişimin farklı formlarının oluşmasını sağladı.
·
Kişilerin kendilerini, farklı alanlarda temsili kolaylaştı.
Sosyal medya yeni iş tanımlarını
hayatımıza getirdi ve binlerce kişiye istihdam sağladı. E-ticaret sistemi
gelişti ve insanlar İnternet üzerinden alışveriş yapabilmeye başladı. Daha
masrafsız, hızlı ve kolay bilgi/haber alışverişi akışını sağladı. İnsanların sosyal çevreleri oluşmaya başladı. Dünyanın dört
bir tarafından arkadaş edinebilme ve kültürleri tanıma fırsatı doğdu.
Gündem
hakkında daha fazla bilgiye daha hızlı bir biçimde ulaşabilmenin önü açıldı. Ünlü isimler,
politikacılar kolay ulaşılır hale geldi. Sosyal medya tabakalar arasındaki
sınırları kaldırdı.
SOSYAL MEDYA YARDIM KAMPANYASI
İstanbul’da Yapılacak 999 Şey sayfası
aracılığıyla yayılan bir video üzerine "Kağıt
Toplayan Adama Doğum Günü Hediyesi Ver" adında bir etkinlik başlatılmıştı.
Yayınlanan bu videodan sonra bir sosyal medya kullanıcısı tarafından başlatıldı.
Halk birlik olarak hareket edebilmek,
haksızlıklara dur diyebilmek, örgütlenebilmek adına bir araya gelmeyi başardı. Sansür
insanların bilgi alma özgürlüğünün önüne geçemedi. İnsanlar sosyal medya
araçları ile bilgilendi ve sesini duyurdu. Sosyal medya iktidarı denetleme mekanizması
işlevi gördü, muhalefet parti görevini üstlendi. Toplum; tanınmaya başlandı,
toplumsal olayların şekillenmesinde söz sahibi hale geldi, taraflı yayın
politikasından kurtulundu.
![]() |
Alanya'da Terör saldırılarına protesto
Çeşitli direnişler, yürüyüşler, eylemler
boy göstermeye ve “hak” aranmaya başlandı. Sosyal medya, şeffaf bir ortam
oluşmasını sağladı Sosyal medyanın eğitime olan faydaları da ortaya çıkmaya
başlamıştır. Yabancı ülkeler, eğitim içerisinde sosyal medyanın hak ettiği
yerin verilmesi gerektiği görüşünde birleşmeye başladılar. Bknz: Sosyal Medya Eğitim Alanını da Ele Geçiriyor.
Araştırma sonuçları
gösteriyor ki:
• Sosyal medya
kullananların %60’ının amacı, diğer insanların ne yaptığını görmek.
• Narsistiklerin ve düşük benlik saygısı
olanların sosyal medyada geçirdikleri zaman daha çok.
• Sosyal medyada çok zaman harcayanlar diğer
insanların kendisinden daha iyi bir hayatı olduğuna inanıyor.
Sosyal Medyanın Psikolojik Etkisi
· Kimliksizleşme
· Dikizleme ve dedikodu kültürü
· Narsist yönelim
· Kıskançlık
· Mutsuzluk/depresyon
· Özel hayata müdahale
· Asosyallik
· İhanetin boyutunda artış
· Cinayet, şantaj, tecavüz haberleri
· Yalnızlık psikolojisi
· Olumsuz sosyal örgütlenme
· Yanlış anlaşılma/ iletişim zedelenmesi
· Dijital saldırı/ Öfke-kin-dışlama
· Çocuklarda iletişim zorluğu
· Bağımlılık
· Boşanma
· Değersizlik düşüncesi
· Hayatı kıyaslama
· İntihar/estetik operasyon/psikolojik ilaç
artışı
· Kendini geliştirmekten uzaklaşma
Sosyal medya insanları
tembelliğe itmektedir. Tek tık ile her şeye sahip olabilme potansiyeli
isteklerimizi hayatın önünde tutmamıza neden olmaktadır. Yaşamımızdaki çoğu
güzelliği ve fırsatı bağımlılıklarımız yok edebilmektedir. Aile içindeki sohbet
ortamı/ akraba-komşu ziyaretlerinde azalma ortaya çıkmaktadır. Binlerce görsele
maruz kalma psikolojide ve bilinçaltında derin hasarlara neden olabilmekte ve
anlayış kapasitemizi azaltabilmektedir. Sabırsız, çabuk tüketen ve sıkılan,
gösteriş meraklısı insanlara dönüşmemize sebebiyet vermektedir. Yine yapılan araştırmaların sonucunda, internetten uzaklaştırılan insanların, tıpkı alkol, sigara ve uyuşturucu gibi
bağımlılık yapan maddeleri bıraktıklarında vücutlarında meydana gelen tepkileri
gösterdikleri gözlemleniyor. Agresiflik, depresiflik, insanlarla iletişim
kuramama vs.
İnsanlar
konuşamamaktan şikayetçi oluyorlar çünkü hayatlar sadece internetten ibaret
hale geliyor ve tek konu sanal dedikodular olarak kalıyor.
İnsanlar sosyalleşmekten
uzaklaştıkça, uzaklaşıyor, ama kimse farketmiyor. Herkes birbirini uyarıyor ama
dönüp de aynaya bakmıyor. Herkes dünyayı, sanal alemden kurtarıyor gerçek
dünyadan koptukça kopuyor. Canı bile yansa, acısını önce sanal alemde
paylaşıyor. Duygular köreliyor, duygular can çekişiyor. (Ali Mazılıgüney)
Sosyal medyanın
kullanımında göze çarpan noktalardan biri ise kullanıcıların sadece olumlu
özelliklerine yer vermeleri. Sadece
hayatlarındaki pozitif olayları paylaşmaları ve kendi dünyalarında da
hissizleşmeleri… En kötüsü ise bu durumun birbirlerini etkilediklerini bile
fark edememeleri.
· Schools.com tarafından yayınlanan infografiğe
göre insanların %24’ü yaşadığı an ve deneyimleri sosyal ağlarda
paylaşarak birçok özel anı kaçırıyor. Birçok kişi ise sosyal ağlarda yaşadığını
göstermek ve tecrübelerini paylaşma yarışında.
· İnsanların çoğunun sosyal ağlarda
kendilerini abartıp birbirlerine yalan söylüyor olması da infografikte yer alan
bir diğer ilginç bulgu.
· Kızların çekici fotoğraflar koymaya
yoğunlaştığı, erkeklerin ise hakkımda kısmında kendilerini methetmeye
yoğunlaştıkları gözlemlenmektedir.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder